AMORTİSÖR


Sürücüler, yol sürüş güvenliğini sağlayan ve tekerleğin hareketlerini kontrol eden amortisörler hakkında maalesef yeterince bilgi sahibi değiller… Dolayısıyla aşınmış bir amortisörün yol açabileceği tehlikeleri de göz ardı edebiliyorlar.

Amortisörleri aşınmış olan araçlarda şu ortak özellikler görülmektedir;
*Lastiklerin erken aşınması ve bu nedenle yolla olan temasın kesilmesi,
*Yan rüzgarlardan olumsuz etkilenme,
*Frende dalma ve fren mesafesinin uzaması,
*Virajda savrulma,
*Islak zeminde kızaklama,
*Sürücü yorgunluğu,
*Araçtaki sarsıntı nedeni ile parlayan farların karşı sürücü görüşünü bozması.

Bir amortisörün kullanım ömrünü azaltan başlıca olumsuz faktörler arasında araçta istihab haddini aşan yüklemeyi, sürücünün hatalı sürüş tekniğini, kötü yol şartlarını ve araçların süspansiyon sistemlerinde bilinçsizce yapılan modifikasyonları sayabiliriz.

Otomobil üreticilerinin verdiği spesifikasyonlara göre, üretilen amortisörler belli teknik özelliklere sahiptir. Amortisörün; hem güvenlik hem de konfor unsurlarını her yol şartında sağlayabilir olması gerekir. Ancak, sürücü kullanım özellikleri ve aracın hızı bunda belirleyici olur. Yoldaki çukurlardan veya tümseklerden yüksek hızla geçildiğinde meydana gelen ani darbeler amortisörün performansını olumsuz yönde etkiler. Bu durum sıkça tekrarlandığında ani performans kaybı ve hatta amortisörde yağ kaçağı meydana gelir ve amortisörün bozulması kaçınılmazdır. Bu bakımdan yoğun kış şartları sonucu yollarda meydana gelen çukurlara azami dikkat edilmesi büyük önem taşımaktadır. Amortisörlerin bozulması aracın hayati önem taşıyan pek çok parçasının da beraberinde aşınmasına sebebiyet verir. Araç üzerinde tam on parçayı koruyan amortisörler ;

• helezonların yumuşamasını önler,
• rot rotilin erken aşınmasını engeller,
• direksiyon kutusunu korur,
• süspansiyon sistemini korur,
• aks bilyalarının erken aşınmasını engeller,
• şanzıman dişlilerinin korunmasını sağlar,
• kauçuk burçların ömrünü uzatır,
• lastiklerin erken ve bölgesel aşınmasını engeller,
• diferansiyel dişlisini korur,
• mafsal istavrozunu korur.

Sonuç olarak amortisörlerin, her 20.000 km.de bir kontrol ettirilmesi olası kazalara karşı can ve mal güvenliğinin sağlanması açısından çok büyük önem taşımaktadır.
Amortisörler yavaş yavaş aşınan parçalar olduğu için sürücüler bunun yaratacağı olumsuzlukları tesbit edemez. Dolayısıyla, farkında olmadan bu olumsuzlukları giderecek yeni bir sürüş tekniği geliştirir. Gerçek tehlike işte burada başlar ve bu durum kazalara davetiye çıkartır.
Her 20.000 km’de bir bakım yaptırmak amortisörleri değiştirmek gerektiği anlamına gelmez. Ancak yıpranmış amortisörler kesinlikle tamir edilemez. Amortisörü tamir etmek güvenliği % 100 riske atmak demektir. Amortisörün sadece 1-2 parçası veya keçesi değiştirilerek tekrar kullanıma sunulması mümkün değildir.
Bir Önceki Sayfa